Pete Docter wilde dat de muziek in Up emotie opriep. Ieder karakter is verbonden aan een herkenbaar muziekstuk, dat verandert/ zich ontwikkelt naarmate de film vordert (doet denken aan opera).
Het eerste muziekstuk dat te horen is, is Muntz's theme en is te horen als de jonge Carl in de bioscoop een stukje over Charles Muntz ziet. Muntz's theme komt o.a. terug als Carl zijn held Muntz 70 jaar later ontmoet, in een romantisch tintje.
Ellie's theme wordt als eerst gespeeld als Ellie geïntroduceerd wordt als kind en komt ook meerdere malen terug in andere versies. Als voorbeeld is het te horen als het huis van Carl wordt opgetild door de ballonnen; Ellie's theme is op dat moment veranderd van een simpele piano melodie tot een orkest arrangement.
Ellie's theme en Muntz's theme 'strijden tegen elkaar' (Ellie's theme vs. Muntz's theme) in de climax scene tussen Carl en Muntz.
Verder is er ook nog Russell's theme, Kevin's theme en een motif voor Dug en één voor de troep honden.
De filmmuziek heeft een Academy Award gewonnen voor 'Best Original Score', een Grammy award voor 'Best Score Soundtrack Album', een Golden Globe Award voor 'Best Original Score' en een BAFTA Award voor 'Best Film Music'.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Up_(2009_film)#Music bezocht in maart 2011
Wat opviel tijdens het beginstuk van de animatiefilm was de muziek. Tijdens de scène met de zeppelin is er "Charleston-achtige"muziek te horen, muziek uit de jaren twintig van de vorige eeuw. De Charleston was een Amerikaanse dans.Wat fragmenten later hoor je Glenn Miller-muziek. Amerikaanse jazzmuziek uit de jaren twintig tot veertig van de vorige eeuw. Hier hoor je duidelijk dat de makers van Up niet alleen qua beelden, maar ook qua muziek hebben teruggegrepen op de jaren twintig, dertig van de vorige eeuw.
BeantwoordenVerwijderen