woensdag 13 april 2011

Groepsevaluatie

Onze samenwerking valt samen te vatten als efficiënt en toch intensief. Nadat de 'blog' in de lucht was en nog voordat we de film gezien hadden, zijn we direct begonnen met speuren naar websites met achtergrondinformatie. Een eerste aanzet was gemaakt, en de 'lol' zat er al goed in. De tussentijdse voortgangsbespreking met Guido leverde als leermoment op dat we bronnen moesten vermelden en ons allemaal op het onderzoek moesten focussen omdat dit het meeste werk zou zijn.
Het was lastig om de drukke agenda's van 4 deeltijd PABO studenten te 'matchen', maar we hebben de film toch gezamenlijk gekeken, waarbij we de taken verdeeld hebben. Ieder lette tijdens de film op een ander aspect: decor, kostuums, karakters en muziek. Door het gezamenlijk kijken werd onze motivatie enorm verhoogd. Het is leuk en inspirerend om discussies te hebben over de vormgeving van de inhoud van een film. Niemand van ons had dit eerder gedaan. Bijkomend leermoment is dat je een 'directors cut' eigenlijk 'verplichte kost' is als je een film wilt analyseren zoals wij voor dit vak hebben gedaan.
Na het kijken van de film heeft een ieder zijn aantekeningen uitgewerkt en op de blog gezet. Na het oplossen van het 'technische probleem' dat je niet onder je eigen naam kon reageren, zijn we daar ook op doorgegaan. We vinden dat onze blog een echt werk karakter heeft: er staan echt 'notities' en wetenswaardigheden op. Ook zijn er reacties op geplaatste stukken. Hier en daar ziet het er wellicht nog wat 'onbeholpen' uit, maar dat komt door de onervarenheid van een aantal van ons. Maar al doende gaat het steeds beter. We hebben tijdens de onderzoeksfase allemaal veel geleerd over het bijhouden van een blog. Stiekem houden we trouwens ook nog veel e-mail contact. Dus niet eens alles staat erop!
Afronden van het onderzoek was nog wat lastig; waar stop je als er zooooveel te vinden is over de film (en nog steeds...) het is wel een beetje verslavend.
Later is de groep nog een keer bij elkaar gekomen om de concepten theorieles, kijkwijzer, praktijkles te bespreken en de laatste taken te verdelen. Op het moment dat dit geschreven wordt, staat er nog 1 laatste bespreking op de agenda om onze presentatie fijn te slijpen.
Het groepsproces is goed verlopen, ieder heeft veel energie in deze opdracht zitten (zijn 2sbu wel voldoende vragen wij ons af). Daar moet wel bij opgemerkt worden dat al eerder in deze samenstelling is gewerkt met goed resultaat. We vullen elkaar goed aan (en op als het nodig is).
Wij willen concluderen dat we de opdracht heel leerzaam en bruikbaar vinden op school en denken dat de kinderen ook zeker met plezier zullen beleven aan deze lessenserie en niet te vergeten: aan de film!

1 opmerking:

  1. Allereerst mijn complimenten voor jullie groepsproces! Ik kan goed terugzien dat jullie individueel veel informatie hebben ingebracht en elkaar verder hebben geholpen in het proces. Er is veel tijd gestoken in het onderzoek, waarover alleen nog valt op te merken dat dat helaas niet sterk is uitgewerkt in theoretische onderbouwde docentenstencils. Het lespakket valt ruim voldoende tot goed te beoordelen. Met name de kijkwijzer is goed opgezet. De praktijkopdrachten neigen naar algemene opdrachten, hoewel de link wel te leggen is. Je kunt bijvoorbeeld beter een polygoonjournaal met leerlingen maken dan een wat gedateerde kleurencirkelopdracht. Al met al prima gewerkt en een goed resultaat! :)

    BeantwoordenVerwijderen