woensdag 13 april 2011

Praktijkles 2


Tableau Vivant
Leerlingendoel: de leerlingen leren nadenken over het gebruik van lichaamsexpressie en mimiek en brengen dit tot uiting in de uitvoering van verschillende tableau vivants van de film Up.

Beginsituatie: de leerlingen hebben de film ‘Up’ gekeken. In de kijkwijzer hebben de leerlingen zich o.a. verdiept in hoe de vorm en houding van de karakters emoties kunnen weergeven en versterken.

Voorbereiding: indeling maken van de groepjes en het speellokkaal (van de kleuters) reserveren voor het oefenen. Een opdrachtkaart maken per groepje.

Introductie: de leerkracht vertelt dat behalve door het gebruik van kleur er ook nog andere beeldaspecten zijn die emoties kunnen weergeven en versterken. Dit laat hij zien met een voorbeeld (lichaamsexpressie en mimiek voordoen). De leerkracht laat middels het digibord een aantal scènes uit de film zien waaruit dit duidelijk blijkt.

  

Vervolgens legt de leerkracht uit wat een tableau vivant is en vertelt dat de leerlingen in groepjes een tableau vivant gaan maken (met een aantal leerlingen in een bepaalde houding staan zonder beweging en stem, waarbij de spieren gespannen moeten worden omdat de houding anders leeg is en uitdrukkingskracht mist).
Kern: de groepjes worden gemaakt en ieder groepje krijgt een opdrachtkaart waarop een situatie staat uit de film die zij moeten uitbeelden in een tableau vivant (beeldend probleem). Dit gaan de groepjes oefenen in het speellokaal. De leerkracht loopt rond, geeft aanwijzingen en corrigeert waar nodig.

Afsluiting: na afloop van het oefenen presenteert ieder groepje het tableau vivant dat zij geoefend hebben aan de rest van de klas. Er wordt besproken door welke lichaamsexpressie en mimiek je kunt zien welke emoties deze scène oproept.

Bron: http://www.moetjedoen.nu/moetjedoen/pagina.asp?pagkey=63049

Geen opmerkingen:

Een reactie posten