woensdag 13 april 2011

praktijkles 3

Huis in de storm
Leerlingendoel: de leerlingen bekijken een aantal schilderwerken en een aantal beelden uit de film Up waarop de lucht te zien is. De leerlingen leren werken met toonwaarden, dwz. kleur in een bepaalde toon (grijs). Ze schilderen zelf de scène uit Up waarbij het huis van Carl in een storm terecht komt op zwart papier.

Beginsituatie: de leerlingen hebben de film Up gekeken. Ze hebben geleerd dat door het gebruik van kleur bepaalde emoties worden opgeroepen en hebben het verschil geleerd tussen warme en koude kleuren.

Voorbereiding: klaarzetten van de materialen, waaronder plakkaatverf, penselen en andere schildersbenodigdheden, zwart A3-papier, per groepje een afbeelding van een scène uit de film.

Introductie: de leerkracht laat eerst de scène uit Up zien waarbij het huis van Carl in een storm terechtkomt. De leerlingen kijken naar hoe de wolken eruit zien, welke kleur ze hebben en welk gevoel ze hierbij krijgen.














Vervolgens laat de leerkracht een aantal werken zien van de romantische kunstschilder William Turner en vertelt kort iets over hem. De leerlingen vertellen wat ze van deze schilderijen, en vooral van de luchten vinden. Belangrijk aspect, dat in ieder geval aan bod moet komen, is de kleurverschillen.


 


De leerkracht vertelt dat deze kleurverschillen gemaakt kunnen worden door het mengen van kleuren. Hij stelt een aantal vragen en legt o.a. uit dat je met de primaire kleuren blauw, geel, rood alle andere kleuren kunt maken (hij geeft hierbij een voorbeeld). De kleuren kunnen lichter en donkerder gemaakt worden door het gebruik van witte en zwarte verf.


Kern: de leerkracht vertelt dat de leerlingen de scène waarin het huis in de storm terecht komt, gaan schilderen. Dit gaan zij doen op zwart papier en met behulp van een voorbeeld. Om andere kleuren te krijgen, moeten ze mengen. Door zelf uit te proberen welke kleuren je nodig hebt en in welke verhouding (beeldend probleem), gaan de leerlingen aan de slag met de opdracht. De leerkracht loopt rond en geeft waar nodig aanwijzingen over het mengen van de kleuren.

Afsluiting: na afloop van de schilderles, wordt het resultaat besproken:
  • Is het kleuren mengen gelukt, wat was makkelijk/ moeilijk?
  • Hoe ging het werken met verf?
  • Is het gelukt om verschillende kleuren voor de lucht te gebruiken door het mengen van kleuren?
  • Wat hebben de leerlingen geleerd in deze les? (met de primaire kleuren en geel, blauw en rood kun je alle andere kleuren maken).
Bronnen afbeeldingen W. Turner:
http://www.canvaz.com/dutch_gallery/2452.htm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten